Segmentacja rynkowa kluczowym elementem skutecznego marketingu
Pierwsze pytanie, jakie powinien sobie zadać każdy, kto pragnie rozpocząć wdrażanie profesjonalnej kampanii marketingowej dotyczy tego, do kogo powinna być kierowana promocja produktu. Chodzi zatem o podział potencjalnych klientów na określone grupy docelowe.
Jeśli coś jest dobre, to nigdy nie dla każdego!
Segmentacja pozwala podzielić odbiorców naszej oferty na homogeniczne grupy, wyodrębnione ze względu na pewne cechy. Marketing kierowany do masowego odbiorcy nie ma już dziś w zasadzie racji bytu, dlatego tak ważne jest przeprowadzenie tego rodzaju diagnozy. Na co jednak najbardziej zwracać uwagę w procesie marketingowej segmentacji?
Przede wszystkim na kryteria społeczno-demograficzne (płeć, wiek, wykonywany zawód, status społeczny), ekonomiczne (osiągane dochody), a przede wszystkim psychologiczne. Te ostatnie dotyczą preferencji klientów, ich gustów i oczekiwań względem produktu, a także samej marki. Aby zbadać takie właśnie cechy potencjalnych klientów należy zwykle dokonać specjalistycznych badań socjo-psychologicznych. Pozwoli to poznać ich ukryte potrzeby, by następnie móc skutecznie je zaspokoić.
Czytelny przykład segmentacji w marketingu
Wyobraź sobie, że Twoja firma produkuje wysokiej jakości torby skórzane na laptopy. Ze względu na ich duży koszt, na pewno nie ma sensu kierować działań promocyjnych do osób z małymi dochodami, niskim wykształceniem, czy mieszkających na wsi. Z całą pewnością w znacznie większym stopniu produktem zainteresują się młodzi ludzie z wielkich aglomeracji miejskich, którzy wykazują specyficzny styl życia. Będą oni cechować się chociażby dużym stopniem mobilności, dbałością o własny prestiż i tendencją do podążania za aktualnymi modami.
Na zakończenie:
Dzięki stworzeniu grup docelowych przekaz marketingowy trafi wyłącznie do tych klientów, którzy mogą być rzeczywiście zainteresowani oferowanym przez nas produktem. Pozwoli to uzyskać spore oszczędności w toku kampanii, przy jednocześnie zadowalającej skuteczności.
http://www.allf.pl/marketing